12. maj 2020

Coronavirus – sådan hjælper vi dig

Denne artikel er senest opdateret d. 12/5.

Årsrejseforsikring og afbestilling – sådan dækker vi Corona virus

 


Hvordan dækker min Afbestillingsforsikring?

Vi følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger, der fraråder ikke-nødvendige rejser til alle lande i hele verden. 


Rejsemålet er orange eller rød, kan jeg afbestille min rejse?


Ønsker du at afbestille, skal du først kontakte dit rejseselskab, flyselskab og/eller transportør for at undersøge muligheden for ombookning eller refusion. Hvis dit rejseselskab, flyselskab og/eller transportør giver dig afslag på kompensation eller ombookning, tager vi efterfølgende stilling til, om vi dækker afbestilling af rejser til områder eller lande, som Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser til. Hvis du får et afslag på kompensation og/eller ombookning fra dit rejseselskab, flyselskab og/eller transportør skal du bede om at få det på skrift. Herefter kan du anmelde skaden til os. Dokumentationen skal du sende sammen med skadeanmeldelsen.

Vi kan først vurdere, om din rejse er dækket, når der er 72 timer eller mindre til din afrejse. Det vil derfor være en stor hjælp, hvis du venter med at kontakte os til din afrejsedato nærmer sig.

Afbestilling forudsætter, at du har tilvalgt Afbestillingsforsikringen på din Årsrejseforsikring. Vær opmærksom på, at rejser, der er købt før Afbestillingsforsikringens ikrafttrædelse, ikke er dækket.


Har du bestilt en pakkerejse?


En pakkerejse består af flere rejseydelser f.eks. hotel og flybilletter eller hotel og udflugt. Hvis du har købt en pakkerejse, skal du først kontakte din rejsearrangør for at få erstattet rejsen. Din rejsearrangør skal tilbagebetale det fulde beløb, hvis du har betalt for en pakkerejse, når Udenrigsministeriet fraråder, at du rejser. Regeringen har vedtaget en hjælpepakke, som betyder, at rejsebureauerne kan refundere deres kunder for pakkerejserne. Dette administreres af Rejsegarantifonden, som i øjeblikket dog desværre har en lang sagsbehandlingstid. Vi beder dig derfor have tålmodighed, indtil du får nærmere information fra dit rejsebureau. Har du købt rejsen gennem en formidler, f.eks. en hjemmeside, der sælger rejser for et rejsebureau, hæfter de på samme måde overfor dig. 


Er dine flybilletter blevet aflyst?


Har du ikke bestilt en pakkerejse, men fly og ophold hver for sig, er det flyselskabet, der dækker eller ombooker flybilletterne, hvis flyet bliver aflyst. Vi dækker desværre ikke disse udgifter, idet det er flyselskabets ansvar at kompensere dig.


Kan jeg afbestille min rejse, som først er til sommer?


Det er klart, at du bekymrer dig om din sommerferie. Det er endnu for tidligt at sige, om du kan afbestille din planlagte sommerferie, og som udgangspunkt kan du kontakte os 72 timer inden det planlagte afrejsetidspunkt, så vi kan tage endelig stilling til, om du kan afbestille din rejse.  

Hold dig også orienteret her på siden, da vi løbende følger udviklingen. Kontakt også dit rejsebureau, flyselskab og/eller transportør for at høre, om de gennemfører rejsen.


Hvordan er jeg dækket, hvis flyselskab eller rejsebureau går konkurs før eller under rejsen?


Forsikringen dækker desværre ikke, hvis dit rejsebureau eller flyselskab går konkurs, hverken før eller imens du er afsted. Vi henviser derfor til Rejsegarantifonden for yderligere information og dækning.


Hvad skal jeg gøre, hvis jeg befinder mig i udlandet og skal hjem nu?


Du skal kontakte dit rejseselskab, flyselskab og/eller transportør og bede om hjælp til at ændre dine billetter, så du kan komme hjem hurtigst muligt.

Hvis det ikke er muligt, dækker din Årsrejseforsikring – per kulance - dine ekstraudgifter til transport, dog maksimalt udgifter til rutefly til billigste transportmulighed. Hvis dit rejseselskab, flyselskab og/eller transportør ikke kan eller vil hjælpe dig, er du derfor velkommen til at ringe til os på tlf. 7010 4222.

Udenrigsministeriet anbefaler desuden, at du tilmelder dig Udenrigsministeriets Danskerliste og opfordrer dig til at kontakte nærmeste ambassade eller konsulat, hvis du har brug for hjælp.

Årsrejseforsikringen udbetaler desværre ikke erstatningsrejse eller ødelagte rejsedøgn i forbindelse med denne førtidige hjemrejse.


Vi følger udviklingen meget tæt, og vi opdaterer løbende nærværende side.

 

Vi kan desuden henvise til disse relevante links:

 

Du kan læse vores gode råd om at undgå Coronasvindel her

Tilbage
Nyhedsbrev
Kontakt mig