Interessen for den svenske bil har Thomas Jørgensen arvet fra faderen, der kørte Volvo i 22 år.
- Turen til hospitalet og hjem igen, da min mor skulle føde, foregik selvfølgelig i en Volvo. Min far havde først en 544, så en Amazon og derefter en 142, siger han.
Da Thomas Jørgensen fik kørekort, havde han ikke råd til en Volvo, så han kørte i andre bilmærker. En vinter på jobbet som postbud, gled han på en isglat trappe og kom slemt til skade med sit knæ, siden blev han også besværet af, at hofterne blev skæve, og han måtte sidde i kørestol.
- Jeg fik en Ford Scorpio, hvor jeg blev påkørt af en lille Toyota. Fronten var hård som beton og fældede skilt og rådyr uden ridser, men siden var blød som varmt smør, og det burde jo være modsat. Så derfor besluttede jeg mig for en Volvo 245, der er forstærket både i døre og bund. Her var der også god plads til hele familien, hunden, klapvogn og kørestol, fortæller han.
Nu har han en Volvo 244 DL fra den første serie, der blev lavet i 1974, og i begyndelsen kunne han køre den med automatgear. Men efter 20 år i kørestol, var der ikke flere kræfter tilbage i benene, så det krævede en løsning, hvis han fortsat skulle køre i den.
- Jeg har en god ven, der er mekaniker, og han kører også Volvo. Han hjalp mig med at få lavet
håndstyret speeder og bremse i min Volvo. Min bil er jeg meget øm over, og der er ingen, der får lov til at køre i den, siger Thomas Jørgensen.
I 1997 meldte Thomas Jørgensen sig ind i Kolding Volvo Klub, der tæller 370 medlemmer. Her har han været formand i 16 år nu, og han er også redaktør på klubbladet.
- Klubbens store internationale træf afholdes altid den første lørdag i september, som er den 7. september i år. Her kommer Volvo-ejere fra hele landet, Norden og Europa. Sidste år var der et ældre ægtepar, der havde taget turen i deres klassiske Volvo fra Larvik, og en tysker havde tilbagelagt 1200 kilometer i sin Volvo for at deltage i træffet, siger han.
Til træffet bliver der sparket dæk, og der er stadepladser med reservedele. Aros Forsikring er også repræsenteret med en stand til dette års træf.
I klubben kører de ture sammen, og Thomas Jørgensen husker specielt en tur på Fyn, hvor de var 40 Volvo'er afsted.
- Ved en sidevej holdt en tysker, og han måtte vente, til vi havde passeret ham med at komme videre. Han har nok tænkt, at alle i Danmark kører Volvo, det gjorde han for øvrigt også selv, siger han. Thomas Jørgensen har været passager i en 262C og siddet i en P1900 på et museum, da den kun er lavet i 67 eksemplarer og der kører kun 5-10 stk. endnu, blandt andet en privat i Tyskland og i Sverige.
Samler på Volvo-ting
Man får et hint om Thomas Jørgensens store kærlighed til Volvo, allerede når man ser telefonnummeret, der slutter på 245, og hjemmet er også præget af interessen for den svenske bilklassiker.
- Ja, jeg er lidt af en samler, når det handler om Volvo. Jeg har blandt andet en metalplatte med et foto af den første Volvos køler, som jeg har fået af en ven i Tyskland. På væggen har jeg en hjulkapsel fra en Volvo 140, som jeg har fået lavet om til et ur, og så har jeg en samling af modelbiler med forskellige Volvo-modeller. Jeg har tre af den første Volvo ö v4, der står for åben vogn, fortæller han.
Bliver glad i sin Volvo
Det at møde andre Volvo-entusiaster betyder meget for Thomas Jørgensen, og er humøret lidt nede, så hjælper en tur i Volvo'en altid.
- Ja, når jeg kører ud i min Volvo, så bliver jeg glad. Jeg har været til rigtig mange sjove træf, og jeg har fået mange venner gennem min interesse, Volvo-ejere er et meget socialt folkefærd. Jeg kører altid til et Volvo-træf i Bad Bramstedt nord for Hamborg i Tyskland. Jeg kunne også rigtig godt tænke mig at komme til det store Volvo-træf i Sverige, der hedder VROM, som står for Volvo Rendevous for Owners and Members, men det er en lang tur med de udfordringer, jeg har, siger han.
Kører som en ny bil
Thomas Jørgensen har gennem tiderne haft en 245DL, en 244GLT, en 240GL, en 244DL, en 245express, som er original og den eneste i hvert fald originale i DK, da der kun blev lavet 3-400 stk., en 760GLE-TDi, der havde kørt som taxa i Hamborg og en 940SE.
Den Volvo han har nu har fået navnet ”Elgvira”, der er et fusion af Volvo's ”ekstra for sjov logo”, som er billede af en elg, og bedstemoderen, der hed Ivera. Bilen har han haft i 9 år, den fylder 45 år her til november 2019, og den har kørt 360.000 kilometer.
- Den kører som en ny bil. I den tid, jeg har haft den, har jeg kun fået skiftet brændstofpumpe, to batterier og en temperaturføler, som jeg har været tvunget til. Men jeg har også skiftet fjedre, fordi de var blevet lidt bløde i det. Det var de originale, som bilen var lavet med, siger han.
Thomas Jørgensen kan godt selv lave lidt rustarbejde og småreparationer. Den ene af sønnerne har også haft Volvo, og han er med i bestyrelsen i Kolding Volvo Klub.
- Jeg har kun oplevet at skulle have en Volvo på et fejeblad tre gange, og de to gange var det fordi, de var slidt op. Den sidste gang var, da en køler blev utæt, så bilen måtte hjælpes på værksted, hvor den skulle have ny gearkasse, siger Thomas Jørgensen.
Hvis han havde pengene til det, er drømmebilerne en TR 704, der er en gammel svensk landtaxa eller en PV 60.
Tjek Kolding Volvo Klub her, hvor du også kan se programmet for træffet den 7. september 2019:
https://www.koldingvolvoklub.dk/
Danmarks bedste Veteranbilforsikring
Hvis du også er veteranbilentusiast, kan du helt eksklusivt tegne en enkeltstående Veteranbilforsikring hos Aros Forsikring.
Ved veteranmotorcykel eller klassisk bil/motorcykel kræver det, at du har en Indboforsikring og hverdagsbilforsikring hos os.