ID-Sikring

Har du en Indboforsikring hos Aros Forsikring, er du automatisk dækket af en ID-Sikring. Med denne service kan du og din familie få hjælp til at forebygge, opdage og begrænse identitetsmisbrug.
id-sikring-aros-forsikring

Aros ID-Sikring hjælper dig, hvis du får stjålet din identitet!

 

Identitetstyveri er, når en person får fat i dine personlige oplysninger og kan udnytte dem til f.eks. at søge om kredit, modtage tilskud, tegne mobilabonnementer, bestille varer eller indhente tingbogsoplysninger om din ejendom. Mere end 100.000 personer får hvert år stjålet deres identitet.

 

 Læs vores gode råd til at undgå Coronasvindel her


 

Sådan ved du, om du er ramt af identitetstyveri

Det tager ofte lidt tid, før du opdager, at nogen har stjålet din identitet. Hvis det sker, er det vigtigt, at du handler hurtigt. 

Herunder har vi opført forskellige forhold, som du bør være særligt opmærksom på

F.eks. hvis du...
  • Får meddelelse om betalingsanmærkninger fra f.eks. RKI eller Debitor Registret
  • Opdager, at et ukendt mobilnummer er registreret under dit navn
  • Får telefonopkald, mails eller breve om produkter, du ikke har bestilt
  • Får meddelelse om en adresseændring, du ikke har bestilt
  • Slet ikke modtager post
  • Modtager fakturaer eller inkassokrav, hvor du hverken kender afsenderen eller de transaktioner, det omhandler
  • Opdager uventede transaktioner på kortfakturaer eller på din bankkonto
  • Modtager ukendte kontoudskrifter
  • Modtager ansøgningsblanketter om lån eller kreditter, du ikke har ansøgt om
  • Får afslag på låne- og kreditansøgninger

Har du mistanke om, at du er blevet ramt af identitetstyveri, eller hvis tyveriet allerede har fundet sted, kan du ringe til os døgnet rundt og få personlig service. 

 

 


 

Sådan stjæles din identitet

 

Det er vigtigt, at du kender de mest almindelige former for identitetstyveri, som er beskrevet herunder, så du så vidt muligt kan undgå at blive udsat for dem.   

Tyveri

  • Når nogen stjæler din pung, taske eller post, f.eks. ved indbrud i din bolig eller bil
  • Hvis du taber eller mister dit kreditkort/kontokort, kørekort eller anden legitimation
  • Tyven kan også lokke følsomme oplysninger ud af din arbejdsgiver eller kollegaer

Phishing

  • Er når du modtager en mail eller en pop-up meddelelse, der tilsyneladende kommer fra en virksomhed, du kender eller har en relation til
  • Afsenderen håber på, at du besvarer meddelelsen ved f.eks. at klikke på et link og opgive dine personlige oplysninger

Hacking

  • Er det samme som elektronisk indbrud
  • Det vil sige, at nogen bryder ind i din, en virksomheds eller en myndigheds computer for at få adgang til personlige oplysninger   

Tyveri fra postkasser

  • Er en almindelig form for identitetstyveri
  • Nogen bestiller f.eks. et kontokort i dit navn og stjæler derefter både kortet og koderne fra postkassen

Adresseændring

  • Når nogen foretager en adresseændring i dit navn
  • Den eftersendte post med f.eks. kreditkort og pinkoder havner derefter i de forkerte hænder og kan blive misbrugt

Dumpster Diving

  • Betyder at tyven gennemroder dit husholdnings- eller genbrugsaffald for at få fat på følsomme oplysninger om dig
  • Det kan for eksempel være et kontoudtog fra din bank, som du har smidt i skraldespanden

 

Har du været udsat for ID-tyveri?

Vi sidder klar til at svare på dine spørgsmål på  8734 5090 og kan hjælpe dig, hvis du har fået stjålet din identitet.

 


 

Undgå identitetstyveri 

Sådan undgår du identitetstyveri

Herunder er vist nogle eksempler på, hvordan du selv kan forebygge identitetstyveri

Riv i stykker

  • Riv papir med personlige oplysninger i stykker, inden du smider det i skraldespanden. Eventuelt kan du anskaffe dig en makulator 

 

Lås postkassen

  • Hvis du modtager din post i en separat postkasse, så sørg for at den er aflåst
  • Når du er bortrejst, så sørg for at nogen tømmer din postkasse, eller at din post bliver opbevaret på posthuset

  

Beskyt computeren 

  • De fleste identitetstyverier sker på internettet. Sørg derfor for at have en firewall, et virusprogram, et spamfilter og et phishing-filter 
  • Da en ID-tyv som regel ved mere om dig, end du tror, er det vigtigt, at dine personlige adgangskoder netop er kodeord og ikke bare navnet på dit kæledyr, din partner osv. 

Kontrollér kontoudskrifter

  • Gør det til en vane at kontrollere dine kontoudtog, så du kan se, om der er foretaget nogle ukendte transaktioner
  • Hold også øje med, at du modtager forventede fakturaer regelmæssigt. 

  

Beskyt dit personnummer

  • Oplys ikke dit personnummer medmindre det er påkrævet, og aldrig til nogen som du ikke kender tilstrækkeligt til

  

Salgshenvendelser

  • Vær forsigtig med hvilke oplysninger du giver, hvis du får telefonopkald, breve eller mails fra firmaer, der vil sælge noget til dig
  • Lad være med at åbne eller besvare e-mails, hvis du ikke ved, hvem de kommer fra
  • Når du vil ind på din banks hjemmeside, er det bedre at indtaste adressen selv end at klikke på et link fra en e-mail eller lignende

 

ungdom-web-clean-up-aros-forsikring

Mobning eller offentliggørelse af private billeder

Online mobning og offentliggørelse af private billeder er desværre et stødt stigende problem blandt børn og unge. Undersøgelser viser, at 25% af danske kvinder i alderen 16-24 år har oplevet ikke-fysiske seksuelle krænkelser det seneste år.

Er du udsat for dette, omfatter Aros ID-Sikring også tjenesten WEB CLEAN-UP.

Med WEB-CLEAN UP kan du få fjernet krænkende materiale, der angriber dig eller din familie.

WEB-CLEAN UP