Som lille gik Ena Pedersen og pillede ved de mange spændende dimser på faderens elektronikværksted i Odense.
- Min mor har nok nogle gange tænkt, om jeg kunne blive ren, når jeg kom hjem fra værkstedet, fortæller Ena Pedersen, der i dag bor i Løgum Kloster.
I familien Pedersens garage stod der en Hillman Minx Mark VIII fra 1955. Den købte hendes far i 1959, og Ena Pedersen blev som spæd bragt hjem fra sygehuset i den engelske bil.
- Den blev brugt som familiens hverdagsbil, og jeg kan huske, at vi kørte til Harzen i den, hvor vi fejrede min 4 års fødselsdag, siger hun.
En Hilman Minx fra det år har 48 hk og 1390 kubik med en vægt på 975 kilo.
- Jeg kan erindre, at der dengang var en snak om i familien med andre familiemedlemmer om, hvordan de forskellige bilmodeller klarede Vejle-bakken, der var lang og stejl. Her kunne vores bil sagtens være med, og den kunne også trække den største model af en Sprite-campingvogn, som vi havde i 1970'erne, siger hun og fremhæver bilens lave gearing.
Da Ena Pedersens far dør i 1996, overtager hun som familiens eneste barn bilen.
- Ja, min mor kørte ikke bil længere, og så begyndte min daværende mand og jeg at køre til træf med den. Vi havde også min mor med på en tur over Storebæltsbroen, da den åbnede. Det var en stor oplevelse, understreger hun og fortsætter:
- Men jeg så den jo ikke som en gammel bil. For mig var en gammel bil en veteranbil fra 1920'erne eller 1930'erne. For eksempel en Ford A og en Ford T, siger hun.
Det er to biler, som Ena Pedersen har prøvet at køre i, fordi hendes far kendte en, der kunne give dem adgang til Egeskov Slot Museum, og så blev de gamle biler hentet frem, og familien kørte ud i skoven med madkurv.
- Der var en Ford T med pedalgear og en Ford A med gasgenerator og bundgear, husker hun.
Hendes Hillman Minx er lige blevet sat i stand fra A til Z.
- Der er lavet rust, og bilen er blevet malet om i den helt originale farve. Det gamle indtræk af nappa er blevet erstattet med læder, og der er kommet nye tæpper, der er blevet hentet hjem fra et firma i England, der har de originale ting på lager, siger hun. Gennem årene har faderen også lavet justeringer.
- Den er født med et 6 volts batteri, men det skiftede min far i 60'erne til et 12 volts. Den har elbagrude, og den fik tågelygter. Da det blev indført, at man skulle køre med kørelys, lavede min far en løsning, der samtidig aktiverede baglygterne, siger hun.
I slutningen af 90'erne flyttede Ena Pedersen fra Fyn til det sønderjyske til byen Løgumkloster, og her fik hun sig en lille overraskelse.
- Jeg fandt ud af, at der var en mand i byen, der arrangerede englændertræf for biler som min egen. Men på det tidspunkt, stod min bil mest i garage, og jeg brugte min fritid på at ride, fortæller hun.
Hendes forældre havde været medlemmer af Rootes-klubben, og i 2004 blev Ena Pedersen selv medlem.
- Jeg fik mine forældres medlemsnummer – nummer 25, og det første nummer i klubben er nummer 10. Jeg kan huske, at vi fik medlemsbladet derhjemme, hvor man skulle sende fire kuverter med frimærke, og så blev klubblade sendt hjem til medlemmerne. Mine forældre var med til at bakke op om begyndelsen af klubben, og nu er jeg selv formand på andet år, fortæller hun og oplyser, at der siden begyndelsen har været registreret 200 medlemmer, og i dag er der aktuelt 40 medlemmer.
- Jeg vil som formand arbejde for at få flere medlemmer. Der er mange med rootes-biler, der er medlemmer af lokale veteranbilklubber. Jeg er selv medlem af Als Veteranbilklub, men man kan godt være medlem at flere klubber. Vi vil promovere de enkelte bilmærker og så Rootes, som det sekundære, siger hun. Rootes Danmark holder træf rundt omkring i landet, og der er også nordisk træf med klubber i Sverige og Norge, hvor værtsskabet går på skift.
- I år er det i Sverige, og vi havde værtsskabet sidste år, hvor der var gæster fra de andre lande til træffet i Grindsted, fortæller hun.
I 2016 blev Rootes Danmark medarrangør af det årlige Englændertræf i Løgumkloster den 2. lørdag i juni. Træffet arrangeres sammen med Als Veteranklub, Jaguarklubben, Tønder veteranklub samt Løgumkloster Handels- og håndværker forening, og træffet er samme dag som byens årlige markedsdag.
Ena Pedersen har været i England på besøg hos The Association Of Rootes Car Clubs, der har købt en bygning i nærheden af Banbury, der rummer 300.000 originale tegninger af Rootes-biler – på pergament og mikrofilm – hvor de bliver opbevaret og udstillet. Der er også direktionsmøblementet fra Rootes koncernen.
- Da vi skulle finde et hotel i Coventry, viste det sig, at det var indrettet i en del af det, der var Hillman Rootes hus, manden bag min bil. Det var da lidt sjovt, siger hun.
Hun fik øje på veteranforsikringen hos Aros Forsikring, da forsikringsselskabet var med til et træf arrangeret af Als Veteranbilklub.
- Her læste jeg deres brochure, og jeg kunne se et potentiale i deres tilbud, som jeg ikke havde set hos andre selskaber. Blandt andet, at jeg kan, hvis jeg har lyst, kan køre i min bil hele året og stadig været dækket.
- Når vi holder Englændertræf næste gang har Aros Forsikring sponsoreret beachflag og en pavillon, og selskabet stiller også op og fordeler om deres forsikringer. Jeg vil gerne anbefale Aros Forsikring til andre med klassiske biler, siger Ena Pedersen.
Rootes Danmark er en veteranbilklub for biler, produceret i UK og på licens uden for UK, samt biler produceret, før de blev optaget i Rootes Group og efter Chryslers overtagelse af Rootes Group.
Rootes bilmærker er:
Commer
Hillman
Humber
Singer
Sunbeam
Talbot (Darracq-Clement-Talbot)
Karrier
Læs mere her om Rootes Danmark:
Og på facebook, hvor du finder dem her: