Der er ingenting, der indikerer, at der er problemer, da Michael Berg den 23. juni 2021 sætter sig ind i sin BMW 2002 fra 1972 og kører mod Silkeborg. Det er en dejlig, lun sommerdag, og solen skinner fra en skyfri himmel. Michael, der arbejder som fotograf, skal tage en række billeder af en lokation for en kunde, og alting går også helt som det skal. Mens han sender billederne afsted til kunden, glæder han sig over, at han kan køre til og fra diverse lokationer i sin nyrestaurerede veteranbil.
Bare 35 minutter senere ringer han 112.
”På hjemturen begynder bilen pludselig at køre mærkeligt og sprutte, så jeg beslutter mig for at dreje ind på en rasteplads. Da jeg sænker farten, står flammerne pludselig ud under kølerhjelmen,” fortæller Michael Berg om det frygtelige øjeblik, hvor der gik ild i hans veteranbil.
Episoden har rystet ham gevaldigt, for der var ingenting, der tydede på, at bilen ville bryde i brand, og selvom flere mekanikere efterfølgende har undersøgt bilen, har det ikke være muligt at lokalisere den defekt, som antændte bilens motorrum og efterlod en chokeret Michael med en udbrændt bil.
Nu håber han, at han kan få både bilejere og veteranbilejere til at genoverveje sikkerheden i deres køretøjer og afsætte en fast plads til en pulverslukker – noget han ikke selv havde med sig, og som måske kunne have resulteret i et andet udfald.
En bil fra fortiden
Michael Berg har altid været vild med veteranbiler, og siden han var 18 år gammel, har han ejet et sted mellem 60 og 65 køretøjer, som han gennem tiden har restaureret og herefter solgt videre. Men den Sølvmetalic BMW 2002 var en ”keeper”, som Michael siger.
Det var egentlig ikke planen, at han ville beholde bilen for efter at have fikset lidt småting her og der, var Michael stadig ikke tilfreds, og han endte derfor med at sætte den til salg. Hans bonusdatter syntes dog, at den skulle blive i familien, og sådan blev det. Bilen havde nemlig en helt særlig historie, som – på trods af at Michael har fået udbetalt en kompensation fra sin forsikring – gør den uerstattelig.
”Lige nøjagtig denne bil kan jeg huske helt tilbage fra jeg var 15-16 år gammel og gik til ungdomsfester på Kragelundskolen i Højbjerg. De første ejere købte den på Nørrebrogade i Aarhus, og den var i den samme familie helt frem til 2008, hvor den blev solgt videre til to brødre i Rønde på Djursland,” fortæller Michael, der gennem de sidste fire år har brugt utallige timer – og ikke mindst penge – på at sætte den i stand.
På et tidspunkt kørte han endda hele vejen til Kasselbakkerne i Sydtyskland for at få fingrene i de helt rigtige fælge, og alene motorrummet har han brugt cirka 37 timer på at få slebet rent, så det var klart til maleren.
”Jeg går ekstremt meget op i både kvalitet og detaljer, så jeg bruger virkelig meget tid på at researche og finde de helt rigtige dele. Jeg går ikke på kompromis med noget. Det må tage den tid, det tager, og koste det, det koster,” siger Michael, der langt om længe – i april 2021 – endelig er tilfreds. Han mangler bare at bygge en nummerpladeholder til fronten, og så skal der tages en stribe professionelle billeder af BMW 2002’eren, sådan som han altid gør, når han er færdig med at restaurere en bil.
Så langt når Michael dog aldrig.
Benægt, benægt, benægt
På rastepladsen i Sorring har flammerne fået godt fat i bilen. Michael er heldigvis kommet ud og skynder sig at ringe til alarmcentralen. Operatøren kan via opkaldet spore, hvor Michael befinder sig, og snart efter er hjælpen på vej fra både Silkeborg og Galten.
”Du skal nok ikke regne med, at vi kan redde den,” siger stemmen i røret, mens ilden æder sig hen over lakken, og Michael tripper forvildet rundt om sig selv.
”Det skal du ikke sige til mig!” næsten skælder Michael tilbage i ren benægtelse over det scenarie, han selv er vidne til. Så sætter han i løb ud mod vejen i håbet om, at han kan stoppe en billist med en pulverslukker.
”Det lykkes mig at få standset en mand, som rent faktisk har en pulverslukker i bilen,” fortæller Michael, der sammen med manden – hvis navn han i kampens hede aldrig får spurgt til – tømmer pulverslukkeren udover bilens motorrum. Desværre har ilden alt for godt fat på dette tidspunkt, så det hjælper ikke noget.
Da brandvæsnet når frem, er det, præcis som operatøren hos alarmcentralen spåede, for sent at redde bilen.
Sikkerhed i fokus
Michael lægger ikke skjul på, at det var selve bilen, han tænkte på, da flammerne bredte sig, men set i det brændte bakspejl er han selvfølgelig lettet over, at der ikke skete personskade, og at ilden heller ikke nåede at få fat i den tørre natur ved rastepladsen:
”Tænk, hvis min bonusdatter havde været med i bilen,” reflekterer han med en hovedrysten. ”Det kunne være gået frygtelig galt.”
Oplevelsen har gjort et stort indtryk på Michael, der ikke har planer om at anskaffe sig en ny veteranbil lige foreløbig. I stedet vil han koncentrere sig om at ombygge den Austin Healey Frogeye, han også ejer, for at øge sikkerheden i den. For selvom man siger, at lynet aldrig slår ned det samme sted to gange, så nåede amerikanske Roy Sullivan alligevel at blive ramt hele syv gange i sin livstid, og man skal derfor aldrig sige aldrig.
Michaels plan er at indbygge et brandslukkersystem i bilens motorrum, som han kan aktivere ved hjælp af et håndtag inde i selve bilen – et system, der især er kendt fra motorsporten. Skulle der opstå en brand i Frogeye, kan brandslukkersystemet forhåbentlig eliminere flammerne, før de for alvor får fat. Derudover har Michael også sørget for, at der nu både er en 4-kilos pulverslukker og en 2-kilos pulverslukker i bilen – bare for en sikkerheds skyld.
Ikke et enkeltstående tilfælde
Hændelsen på rastepladsen kunne potentielt set være endt skæbnesvangert med voldsom personskade, varige mén eller i værste fald ved at koste liv – og der er langt fra tale om et enkeltstående tilfælde. Efter at have delt sin historie på Facebook er Michael blevet kontaktet af flere, der har oplevet pludselige og uforklarlige bilbrande, og han vil derfor gerne slå et slag for, at flere bliver opmærksomme på dette alvorlige og livsfarlige problem.
”Det kan ske for hvem som helst,” slår Michael fast.
Særligt én historie har gjort indtryk på ham. Den kom fra en af hans bekendte, der ejer hele 63 veteranbiler og klassiske biler:
”Han havde for nyligt startet sin BMW CS 2000 og var så kommet til at tænke på min historie. For en sikkerheds skyld steg han ud af bilen og åbnede til motorrummet for at sikre sig, at alt var, som det skulle være. Det viste sig så, at benzinpumpen lækkede, og der var benzin over det hele. Der skete heldigvis ikke noget, men tænk, hvis han ikke ved et rent tilfælde havde tjekket det. Hvem ved, hvad der så kunne være sket?” afslutter Michael.