Da Puch Maxi kom til Danmark

Torben Andersen var en del af det team på 3 mand i direktionen hos O. E. Andersen A/S, som i samarbejde med Steyer-Puch's konstruktører fik udviklet Puch Maxi'en i slutningen af 60'erne. Det endte en salgssucces med cirka 200.000 solgte eksemplarer i Danmark.

Torben Andersen var en del af det team, der fik udviklet Puch Maxi'en


I Aros Forsikrings butik på Park Allé i Aarhus er der udstillet et flot rødt eksemplar af den ikoniske Puch Maxi, som har fået et kæmpe comeback i disse år. Knallerten, der er købt af en forsikringskunde, er et godt blikfang, og flere forbipasserende stopper op foran butikken for at beundre knallerten, som mange har et forhold til. En af dem er Katja Zenia Andersen, datter af Torben Andersen, der sidst i 60'erne og 70'erne var direktør for PUCH importen hos O. E. Andersen A/S, der var generelimportør af dette mærke. Da han hørte om den udstillede knallert, tog han kontakt til Aros Forsikring med en historie, der fører os tilbage til knallertens indtog på de danske villaveje.


 

En knallert til pigerne

Salget af de større Puch-modeller med to og tre gear var dengang gået rigtig godt til drengene, men markedet var ved at være udtømt. Pigerne skulle også køre Puch.

- Vi manglede en knallert til pigerne. På markedet var der kun Velo Solex og Mobylette af små knallerter, og de større Puch-modeller var mest populære hos drengene. Her var markedet ved at være mættet. Så vi ville gerne give pigerne mulighed for at køre Puch, fortæller Torben Andersen, der var kommet fra B&O til firmaet, der importerede knallerter.

Mini eller Maxi

Der blev arrangeret et møde med konstruktører på Puch-fabrikken i Graz, der havde udviklet på et mindre alternativ til de større Puch-modeller.

- Jeg foreslog, at den nye model skulle hedde Puch Mini. Men da chefkonstruktøren hed Max Hotter, fik knallerten kæle- og modelnavnet Maxi, siger han.

Der var også mange farver oppe at vende til den nye Puch Maxi, og parterne havde svært ved at blive enige.

- Jeg foreslog, at knallerten blev lavet i en rød og en grøn udgave, og det blev accepteret. Jeg tænkte rød til pigerne og grøn til drengene. For jeg havde en forventning om, at der nok skulle være en hel del drenge, som også ville vælge Puch Maxi'en, og det skulle vise sig at holde stik. Senere kom den også i andre farver, siger han.

Salget boomede

I løbet af en ti-årig periode fra slutningen af 60'erne til slutningen af 70'erne købte danskerne godt 200.000 Puch Maxi'er. Den kunne fås i udgaverne Puch Maxi P med pedal og Puch Maxi K med kickstarter.

- Vi havde en forretningsstrategi, der byggede på Henry Fords principper med lav avance og stor omsætning. Da det gik bedst, havde vi mellem 50 til 60 procent af markedsandelen på knallertsalget herhjemme, siger han.


Få et tilbud på din Veteranbilforsikring

Bedre affjedring og fodstøtte

Torben Andersen og teamet fra importøren havde en stor indflydelse på den udgave af Puch Maxi'en, som blev solgt herhjemme.

- Jeg har selv kørt rigtig meget Puch Maxi, for jeg var med til at teste dem. Vi lavede en speciel fodstøtte, så pigerne kunne sidde med samlede ben under kørslen uden for megen sus op under kjolen. Vi lavede også saddelstangs affjedring, der tog de værste bump under kørslen. Lysarmaturerne var ligeledes specielle på de knallerter, som vi solgte herhjemme. I Europa stod vi og Holland for flest solgte Puch Maxi'er med os som en klar nummer et, siger han.

Men i begyndelsen af knallertens indtog på det danske marked, opstod der en udfordring med klimaet.

- Der var startproblemer, når det blev koldt. Det var et problem, der var med mange knallerter, men vi fik kaldt de solgte knallerter ind, og vi fik dem rettet til, så der ikke var startproblemer mere. Det var en service, som gav os tilfredse kunder, siger han. 

Fald i salget

I 1979 faldt knallertsalget, og ifølge Torben Andersen var der flere faktorer, der spillede ind.

- Der skete mange uheld, hvor tunede knallerter var involverede. Det gav dårlig omtale i pressen, og så gik der politik i den, hvor reglerne for knallerter blev strammet, og politikerne ville gerne have knallerterne væk fra vejene, siger han. Torben Andersen stoppede hos O. E. Andersen A/S og flyttede til Tyskland i 1980.

- Jeg var væk fra Danmark i 14 år, og da jeg kom hjem læste jeg en artikel i en avis om en Puch-klub, der dyrkede de gamle knallerter. Jeg kontaktede dem, og da de hørte, hvem jeg var, blev de meget begejstrede. De gjorde mig til æresmedlem i klubben, siger han.

Torben Andersen oplyser, at i 1987 ophørte produktionen af Puch Maxi på fabrikken i Graz, hvorefter den i nogle år blev produceret i Torino af Vespa Piaggio, som Puch havde haft et samarbejde med.

En Puch Maxi knallert er et veteranprodukt, hvis den lever op til alderskriteriet på 35 år. Den kan forsikres med en Veteranknallertforsikring hos Aros Forsikring, og en Ansvarsforsikring koster 326 kroner.


 

Puch lavede også biler

I dag holder Torben Andersen fra tid til anden foredrag om Puch. På spørgsmålet om, hvilken veteranbil han godt kunne tænke sig, dukker der overraskende viden frem.

- Jeg er lidt frankofil, og når jeg er i det nostalgiske hjørne, så tænker jeg, at det kunne være sjovt at have en gammel 2CV – nej, vent! Puch har også lavet en bil, en Steyr Puch 500. Den blev lavet på licens for Fiat, og karrossen baseret på en Fiat 500, men med en Puch-motor. Jeg kender en, der har en fra 1964, men han vil ikke af med den. Der kører flere af dem i Østrig, men den kom aldrig til Danmark på grund af eksportrestriktioner fra Fiat, fortæller Torben Andersen. Der er faktisk kun én Steyr Puch 500 indregistreret i Danmark.

 

 

 

 

 


Fakta - Puch Maxi

Det Østrigske firma startede i 1899 med at lave trædecykler under navnet Johann Puch Erste Steirmarkiche Fahrrad Fabriks Aktien Gesellschaft Graz. Det blev efter grundlæggerens død i 1914 ændret til Puchwerke. A.G.

I 1900 begyndte man at prøve at lave biler samt motorcykler, og i 1901 var den første trehjulet færdig, og i 1904 var den første encylindret motorcykel klar.

I 1928 lægges firmaet sammen med Austro Daimler, og i 1934 fusionerer man med Steyr-Werke A.G. og får så det nye navn Steyr-Daimler-Puch Fahrzeugtechnic GmbH.

I ca. 1952 begyndte man at udvikle på knallerter, og i 1954 kom de første på gaden under navnet MS 50, der først kom til Danmark i 1956.

Den første Puch Maxi blev lanceret i Danmark i 1969 som en pedal model, og i 1974 blev den første model med kickstarter lanceret. De gamle modeller blev lavet frem til 1979 og har runde karburatorer. De nye modeller er lavet fra 1980 til 1991 og har firkantede karburatorer. I 1991 kom Maxi'en som P11 og P12 lavet af producenten Piaggio.


Læs vores spændende veteranportrætter