I Uffe Madsens liv har veteranbiler og motorsport altid spillet en stor rolle. Reolerne er fyldt med litteratur om biler, og de ældste blade er fra sidst i 50’erne, da han som lille dreng drømte om at eje især åbne sportsvogne.
- Når jeg var på biludstillinger med min far var det de engelske sportsvogne, som jeg faldt for – MG, Morgan, Triumph og Jaguar. De så jo hammergodt ud, og jeg drømte om ture rundt i landskabet i en af dem med kalechen slået ned med masser af frisk luft, siger han.
En aften var han på en tur med forældrene i deres Ford Zodiac i det sjællandske, og målet var en strand.
- Her holdt en rød MG A. Den var rigtig flot, og jeg tænkte, at sådan en måtte jeg bare eje, fortæller Uffe Madsen. Men der gik nogle år, før drengedrømmen gik i opfyldelse.
Den første bil, Uffe Madsen købte, var en fornuftig og driftsikker Saab totaktsmotor. Men da han var 25 år i 1973, så han en annonce i Jyllands Posten, hvor en mand i Østbirk havde en rød MG B til salg.
- Jeg tog turen fra Sjælland til det jyske, hvor jeg efter tre timers intense forhandlinger fik lov til at købe bilen for 27.250 kroner. Den kostede 36.000 kroner fra ny på det tidspunkt. Det var en fantastisk fornemmelse at køre hjem i bilen, siger han.
Bilen har nu været i hans eje i 46 år, og den har spillet en stor rolle i familiens liv.
- Den kører bedre nu end nogensinde. Bilen blev en del af familien, og det bliver den ved med at være. Jeg har fået forbud mod at sælge den. Min søn kan godt lide at køre i den. Nu snakker mine børnebørn også om, at de gerne vil ud at køre i den, siger han.
Veteranbilen er også blevet brugt til at køre på ferie i.
- Ja, vi har flere gange været i Sydeuropa i veteranbilen og naturligvis også i dens hjemland – England. Det er jo fantastisk at køre rundt i en åben sportsvogn i Alperne, man ser alt og oplever naturen på en helt anden måde, understreger han.
I sit arbejdsliv arbejdede Uffe Madsen som bankmand, og interessen for veteranbiler har været en god lejlighed til at få tankerne væk fra rentehop og billån.
- Jeg slapper af med at ligge og rode med en gammel bil. Der er altid noget, jeg kan justere på og reparere, siger han.
Veteranbilen er også blevet brugt til at køre konkurrence mod andre veteranbiler, og det er blevet til flere pokaler. Blandt andet til Hill Climb motorløb rundt om i landet, men i 2011 stoppede han med det.
- Under et løb på Bornholm væltede jeg rundt med bilen. Jeg havde styrtbøjle på, så der skete ikke noget med mig eller bilen, men der besluttede jeg mig for, at den slags løb var det slut med for mit vedkommende, fortæller Uffe Madsen.
I 2007 fik han mulighed for at købe en rød MGA. Lige nøjagtig den model han så som dreng på turen til stranden med forældrene.
- Den bliver ikke brugt til motorløb, og den kommer kun ud at køre, når det er godt vejr. Det er jo også en sjov og anderledes måde at placere sin pension, siger han.
Da han stoppede med at arbejde i 2011 investerede han i endnu en veteranbil, en MG B mere, som han satte i stand.
- Den bruger jeg kun til baneløb. Den er tunet, og jeg har lavet en hård affjedring, så den ligger godt på banerne, når jeg dyster mod de andre klassiske biler, siger han.
Selvfølgelig er det en rar fornemmelse, når man står øverst på podiet efter et løb, men for Uffe Madsen handler det i høj grad også om at have det sjovt og at være sammen med andre, der deler interessen for veteranbiler, der er bygget med fart for øje.
- Når vi kører løb, kommer bilerne til deres ret, og efter sådan en weekend med motorløb er jeg også blevet mentalt opladet, understreger Uffe Madsen.
Alle tre biler er forsikret med en Veteranforsikring hos Aros Forsikring, og det giver Uffe Madsen en stor tryghed.
- Ja, hvis der sker noget med en af de to biler, som jeg ikke bruger til motorløb, så går jeg ikke konkurs. Da jeg væltede rundt med min MG på Bornholm, var det ikke en forsikringssag, da det skete under et løb, understreger han.
To af veteranbilerne står hjemme i garagen, mens den tredje står opmagasineret et andet sted. Her er de også dækket af Veteranforsikringen, og så er der ingen dato for, hvornår bilerne må køre i løbet af året.
- Ikke at jeg gør det så meget, men det er rart, at jeg kan teste mine biler, når jeg har gået og rodet med dem om vinteren og vide, at jeg er dækket af Veteranforsikringen, hvis uheldet skulle være ude, siger han.
Han kan også godt lide, at Aros Forsikring ikke er så hysteriske med, at veteranbilerne skal se ud, som da de rullede ud fra fabrikken i England.
- På den MG jeg kører løb med, har jeg fået monteret en styrtbøjle. Det er en sikkerhed for mig, men det er der nogle forsikringsselskaber, der ikke vil have, fortæller han.
Uffe Madsen har nok købt sin sidste MG, og bilernes fremtid er sikret.
- Ja, de skal gå i arv, så de bliver i familien, understreger Uffe Madsen.
MG eller Morris Garages er et britisk bilmærke og bilfabrikant grundlagt i 1924 af Cecil Kimber. MG er mest kendt for sine tosædede åbne sportsvogne, men har også fremstillet sedaner og coupéer.
MG B erstattede sportsvognsikonet MG A i 1962, produktionen af MGB og dens modelvarianter fortsatte indtil 1980. Samlet set nåede MG B op på en produktion på over 500.000 eksemplarer. Der er 1.456 af den engelske sportsvogn på plader i Danmark.
Danmarks bedste Veteranbilforsikring
Hvis du også er veteranbil entusiast, kan du helt eksklusivt tegne en enkeltstående Veteranbilforsikring hos Aros Forsikring.
Ved veteranmotorcykel eller klassisk bil/motorcykel kræver det, at du har en Indboforsikring og hverdagsbilforsikring hos os.